tisdag 27 september 2016

Grönt Kaffe ? Bluff !!

14 kg på 15 dagar eller
Testa Grönt Kaffe utan kostnad i 30 dagar- från övervikt till idealvikt
lovar vissa sk. affärsmän. De gömmer sig bakom olika logotyper såsom 
"Idag på nätet",  ”Vitaly Club”, ”Green Coffee Fresh kundtjänst”  m.m.

Dessa affärsmän lovar även detta:
 ”Forskare har hittat en unik komponent, som bantar 1 kg per dag. De kallar det "Heliga Graal" av viktminskning, och djupa kliniska studier i olika universitet och institut” 

Och detta:

”Bevisat effektiv i forskning. I en klinisk studie publicerad i ansedda Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity Journal gick testpersonerna ner med hjälp av grön kaffeextrakt i genomsnitt 7,7 kg på 12 veckor. 
Man har också uppmärksammat att Gröna Kaffebönor har en kolesterolsänkande effekt
Gröna Kaffebönor extrakt är också en effektiv antioxidant, bättre än grönt te och grapefruktfrönextrakt. Enda försäljare i Sverige. 

Gröna Kaffebönor extrakt innehåller 100% av den dagliga rekommenderade mängden vitamin D - utan kostnad!” 

det måste man väl bli intresserad av? Och så tar du ett gratis prov och den där effekten med tiotals kilo inträffar inte 


------------------------------------------------------------------------------- 0--------------------------------------------------------------------------------------
MEN

Konsumentverket har inför Marknadsdomstolen stämt Svenska Almanacksbolaget AB, 556532-0776 (Almanacksbolaget) Postgatan 7, 912 32 Vilhelmina. Bakom bolaget finns två affärsmän:
Utlandsbosatte  Svein Bolkesjö Bentzen, 581224-1312, med svensk folkbokföring Skeppargatan 55 A, 602 30 NORRKÖPING. Denne Svein har en kompanjon i Vilhelmina som jag förmodar är den daglige verkställaren av denna skit: Per Robert Grönlund, 670323-7815, Dalagatan 20 F, 912 31 VILHELMINA.

Denna skit är bedrägligt snyggt förpackad och förpackad i UK efter livsmedelsstandarden HACCP.


Svenska Almanacksbolaget AB ska enligt Näringslivsregistret ”bedriva försäljning av böcker, annonser och almanackor samt hälsoprodukter, äga och förvalta fastigheter och 
värdepapper samt idka annan därmed förenlig verksamhet”.

Almanackor hälsoprodukter och fastighetsförvaltning är väl att diversifiera sig?  Och allt på en eller två man.  

Det är Svein Bolkesjö Bentzen som synes vara primus motor i detta. Han har även ca 10 rörelser där han är ”Daglig leder” i Norge. Ingen rörelse har några anställda. Bjørkås Drift AS, Patent Partner Svein Bentzen, Christiania Almanakkforlag S Bentzen, Roayal Travel AS, Biobalance Laboratories AS m.m.
      
Konsumentverket anför i stämningen (som initerats av den flod av anmälningar som inkommit mot Vitalyclub m.fl.):
KO yrkar att ”Marknadsdomstolen vid vite förbjuder Almanacksbolaget att vid marknadsföring av hälsokostpreparat använda följande påståenden eller andra liknande påståenden om produkten som ger intryck av att intag av a) grönt kaffeextrakt/Green Coffee, kolin och capsimax leder till viktnedgång b) Green Coffee stimulerar cirkulationen c) Green Coffee höjer kroppstemperaturen samt antyda att intag av d) krom kan leda till viktnedgång.
Fungerar detta?
Man har publicerat bilder på feta  personer före och efter denna mirakelkur. Jag tror inte ett dugg på dessa. De framträder i och för sig med foto vilket får mig att tänka att fotona helt enkelt, likt scammers gör, har stulits från andra sammanhang. Sedan är det endast förnamnet angivet så dessa vittnen har inget bevisvärde för mig.
Och borde inte ha det för någon.

  KO yrkar även att ”Marknadsdomstolen vid vite förbjuder Almanacksbolaget att vid marknadsföring av hälsokostpreparat använda följande påståenden eller liknande påståenden om produkten ser som ger intryck av att intag av QkoL a) förebygger åldringsprocessen, b) ger dig överskottsenergi och gör en enorm skillnad på daglig energi, c) minskar trötthet och huvudvärk, d) stärker immunförsvaret, e) är nyttigt för musklerna, f) förbättrar cirkulationen, g) är en kraftig antioxidant, h) är gynnsam för blodtrycket, i) verkar positivt på minne och tankeverksamhet, j) stärker dina resultat, och k) gör en enorm skillnad på ditt allmäntillstånd.
  KO yrkar även att ”Marknadsdomstolen vid vite förbjuder Almanacksbolaget att vid marknadsföring av hälsokostpreparat framhäva en del av erbjudandet, t.ex. att en första leverans kan fås till endast portokostnad eller till ett särskilt förmånligt pris (lockerbjudande) på ett sätt som undanskymmer det egentliga erbjudandet om tillsvidareabonnemang (huvuderbjudande), på sätt som skett eller på liknande sätt.”
Ja genom marknadsföringstrix låser man oss lättlurade i Sverige till kontrakt som kan kosta tiotusentals kronor.  En invändning till en av oss lättlurade (jag själv) som sagt upp prenumerationen lyder

”Tyvärr kan vi inte godkänna annullering i detta skede eftersom sista ändringsdag har passerat, vi hänvisar till datumet på provets faktura. Enligt avtalsvillkoren och Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59), så har kunden rätt att annullera den tidsbundna beställningen inom 14 dagar, efter att han/hon mottagit den första leveransen (49 kr.). Ångerfristen på 14 dagar är stadgad i lagen som nämns ovan. Tyvärr har vi inte fått annulleringen inom utsatt tid, därmed fortsätter beställningen enligt villkoren du godkänt på sidan http://www.grontkaffe.com. Första ordinarie leverans skickades från oss YYYYMMDD med fakturanummer DDDDDDDD. Beställningen består av ännu en leverans, som sänds till dig 20161004. Vi godkänner inte återsändningar inom ramen för den tidsbundna beställningen och obefogade återsändningar sänds tillbaka till kunden med tillsatta post- och behandlingskostnader.
Avtalsvillkoren finner du här. Om du har fler frågor om beställningen, eller är intresserad av en delbetalningsplan, så kontakta oss gärna igen.
Med vänlig hälsning,
Green Coffee Fresh kundtjänst
se@greencoffeefresh.com


Lägg  märke till att nu heter man dessutom ”Green Coffee Fresh kundtjänst”.

I rättvisans namn ska jag också meddela att har dom nu fallit ifrån sitt stenhårda krav enligt brevet ovan. Men det var först efter det att jag varslat om Konsumentverket, Marknadsdomstolen och Svensk Handel.

Kolla även att de  har angett en lag som de har saxat och kryssat i till egen fördel.
Som ett av många viktiga villkor för att lagen ska vara tillämplig är att de (se 2§)  tydligt anger sitt namn, organisationsnummer, telefonnummer och telefaxnummer samt sin adress och e-postadress, och, om näringsidkaren agerar för någon annans räkning, dennes motsvarande uppgifter.

De nalkas sina kunder oftast med underskriften  "Idag på nätet". Efter detta och du har nappat och om det handlar om ”gröna kaffebönor” har du att göra med ”Vitaly Club” och sedan andra loggor  - och ingen av dessa anger på försändelser sitt organisationsnummer telefonnummer och telefaxnummer samt sin adress.

Lagen utgår också från vikten av att vara tydlig och övertydlig. Det verkar inte som om konsumenterna tycker detta!  Dessa affärsmän har ju inte heller någon insikt i avtalsrättens djupare fotfästen nämligen Avtalslagen. Det finns ett helt kapitel där som handlar om rättshandlingars ogiltighet och där är ord som svek och vilseledande några grunder att betänka för dessa affärsmän.

Dessa scammers har även hittat flera andra "Heliga Graals" som växer på träd och buskar utomlands. Men jag stannar här.


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar